دلیل داغ کردن موتور هنگام روشن شدن AC چیست؟!


دلیل داغ کردن موتور هنگام روشن شدن AC

 

آیا با روشن شدن AC موتور ماشین شما بیش از حد داغ می شود؟

این مشکل می تواند از پمپ آب، فن خنک کننده یا رادیاتور شما باشد.

 

نکته: داغ شدن بیش از حد ماشین به خصوص در ترافیک خطرناک است.

 

به همین دلیل است که ما به شما کمک می‌کنیم تا دلایل، راه‌حل‌ها و اقداماتی که در صورت داغ کردن بیش از حد خودرو در جاده باید انجام دهید را یاد بگیرید.

 

۸ علت داغ شدن بیش از حد خودرو هنگام روشن بودن AC

 

اگر ماشین شما شروع به گرم شدن بیش از حد کند، احتمالا متوجه این علائم خواهید شد:

 

نشان دادن حد بالا در دماسنج شما

صدای تیک تیک از ناحیه موتور

رایحه ای غیرمعمول از موتور

گرم شدن بیش از حد فضای داخلی ماشین

مهمتر از همه، وسیله نقلیه شما کند میشود، از زیر کاپوت شما دود خارج می شود و موتور شما خاموش می شود.

 

 چه چیزی باعث این علائم می شود؟ 

 

۱. سرریز کمپرسور AC

 

کمپرسور AC مبرد را از طریق سیستم AC فشار می دهد تا هوای خنک ایجاد کند. سرریز کمپرسور AC به دلیل سایش و پارگی معمولی یا فشار بیش از حد اتفاق می‌افتد.

در نتیجه، AC داغ فشار زیادی به موتور خودرو وارد می کند. این باعث گرم شدن بیش از حد موتور می شود.

 

بخوانید : هنگام جوش آوردن ماشین چه کنیم؟

 

۲. پمپ آب معیوب

 

پمپ آب، مایع خنک کننده را از طریق موتور برای حفظ دمای آن وارد می کند که برای تمام سیستم خنک کننده ماشین شما بسیار مهم است. اگر شکسته شود، دمای موتور افزایش می یابد.

 

بنابراین روشن کردن AC بار اضافی را روی موتوری که از قبل داغ شده است وارد می کند در نتیجه گرمای بیش از حد اتفاق می افتد.

 

بخوانید : علائم خرابی واترپمپ که باید جدی بگیرید!

 

۳. فن خنک کننده موتور معیوب

 

فن خنک کننده ، هوا را از طریق رادیاتور می کشد و هوای گرم را از موتور خودرو خارج می کند تا آن را خنک نگه دارد. مشکلات متعددی ممکن است رخ دهد، از جمله خرابی موتور فن، سوختن فیوز، مشکلات سیم کشی یا سنسور دمای معیوب.

 

اصولاً فن خنک کننده معیوب موتور باعث افزایش دمای موتور می شود.

 

این مورد همراه با سیستم AC ، بار اضافی روی موتور وارد می کند، و باعث گرمای بیش از حد موتور می شود.

 

۴. پره های کندانسور آب مسدود شده

 

پره های کندانسور با انتقال گرما از مبرد به هوای اطراف، مبرد را خنک می کنند.

 

با گذشت زمان، این باله ها با زباله مسدود می شوند و جریان هوای ایجاد شده توسط فن خنک کننده موتور را کاهش می دهند. این جریان هوای محدود از خنک شدن موتور خودرو جلوگیری می کند.

 

۵. مشکلات رادیاتور

 

رادیاتور جزء ضروری سیستم خنک کننده است. با عبور هوای خنک، گرما را از خنک کننده داغ جذب می کند و دمای مایع خنک کننده را کاهش می دهد.

 

با این حال، گرفتگی رادیاتور (معمولاً به دلیل تجمع زباله) در جریان سیال رادیاتور (مایع خنک کننده) اختلال ایجاد می کند و از انتقال حرارت جلوگیری می کند. این بدان معنی است که مایع خنک کننده به اندازه کافی سرد نیست که موتور را به طور موثر خنک کند.

 

علاوه بر گرفتگی رادیاتور، مشکلات دیگری نیز ممکن است رخ دهد. فن رادیاتور ممکن است بشکند یا درپوش رادیاتور معیوب ممکن است باعث نشت مایع خنک کننده شود.

 

۶. ترموستات خراب

 

ترموستات با کنترل جریان مایع خنک کننده دمای موتور را تنظیم می کند. به دلیل پیری و خوردگی، ترموستات ممکن است بسته شود. سپس، مایع خنک کننده به رادیاتور جایی که خنک می شود نمی رسد.

 

اگر مایع خنک کننده داغ بماند، چیزی برای کاهش حرارت موتور وجود نخواهد داشت. هر بار اضافی که AC روی موتور قرار می دهد می تواند باعث گرم شدن بیش از حد موتور شود.

 

۷. سنسور دمای خنک کننده موتور معیوب

 

سنسور دمای مایع خنک کننده موتور دمای کارکرد موتور را ردیابی می کند و این اطلاعات را به ECU(کامپیوتر خودرو) ارسال می کند. اگر سنسور دما خراب شود، ECU اطلاعات دمای موتور را نادرست دریافت می کند.

 

در این حالت ممکن است سیستم خنک کننده را برای کاهش دمای موتور تنظیم نکند. اگر با روشن کردن تهویه مطبوع خودرو، فشار بیشتری به موتور وارد کنید، احتمالاً بیش از حد گرم می شود.

 

 ۸.قطعات AC معیوب

 

هنگامی که اجزای تهویه مطبوع خودرو مانند کمپرسور، کندانسور، اواپراتور یا موتور فن خراب می شوند، بار اضافی بر روی سیستم موتور وارد می کنند.

 

سپس موتور باید برای عملکرد سیستم AC سخت‌تر کار کند و دمای داخلی آن افزایش می یابد. اگر سیستم خنک کننده نتواند موتور را برای جبران آن خنک کند، موتور بیش از حد گرم می شود.

 

اکنون می دانید که چرا موتور ماشین شما با روشن بودن کولر بیش از حد گرم می شود.

 

بخوانید : ۵ دلیل مهم خنک نکردن کولر خودرو

 

داغ کردن ماشین

 

اگر ماشین شما در ترافیک، بیش از حد گرم شد چه باید کرد؟

 

اگر متوجه شدید که دماسنج خودرو بالا رفته، در اسرع وقت پارک کنید و فوراً کولر گازی خود را خاموش کنید. پس از ایمن شدن و توقف، باید حرارت موتور را کاهش دهید:

 

موتور را خاموش کنید، اما خودرو را روشن نگه دارید. این کار باعث می شود که فن کار کند تا گرما را دفع کند.

کاپوت را باز کنید تا گرما سریعتر خارج شود. مراقب باشید، زیرا ممکن است کاپوت داغ باشد.

برای رسیدگی به این مشکل ، به خودرو یدک کش نیاز دارید!

بهتر است قبل از اینکه مشکل گرمای بیش از حد منجر به از کار افتادن کامل موتور شود، به خصوص در هوای گرم از رانندگی خودداری کنید. اما گاهی اوقات، همیشه امکان پذیر نیست، بنابراین بیایید نگاهی به نحوه تعمیر ماشین گرمای بیش از حد داشته باشیم.

 

چگونه می توان گرمای بیش از حد خودرو را هنگامی که AC روشن است برطرف کرد؟

 

گزینه های ساده ای وجود دارد که می توانید برای رفع این مشکل امتحان کنید اما بهتر است یک مکانیک حرفه ای به آن نگاهی بیندازد. آنها معمولا این کار را انجام میدهند:

 

  • سیستم خنک کننده را بشویید و دوباره پر کنید: گرفتگی رادیاتورها از حرکت مایع رادیاتور جلوگیری می کند. همچنین، اگر چرخه مایع خنک کننده بین رادیاتور و موتور کم باشد، ماشین بیش از حد گرم می شود. بنابراین، آنها اطمینان حاصل می کنند که سیستم خنک کننده با سطح مایع خنک کننده مناسب در وضعیت خوبی قرار دارد.
  • کمپرسور AC را ارزیابی کنید: مکانیک علاوه بر جستجوی آسیب آشکار، به صداهای غیرعادی گوش می دهد، ولتاژ را (با یک مولتی متر) اندازه گیری می کند و کلاچ کمپرسور را ارزیابی می کند.
  • کندانسور AC را ارزیابی کنید: با استفاده از یک دما خوان، تمام باله های مسدود شده را تمیز می کنند و انسداد را اسکن می کنند.
  • مبرد را بررسی کنید: آنها یک آزمایش فشار انجام می دهند تا مطمئن شوند که مبرد به طور دقیق تحت فشار است تا سیستم AC کار کند. آنها همچنین هرگونه نشتی را بررسی خواهند کرد.

 

چگونه سیستم AC ماشین خود را حفظ کنیم؟

 

در اینجا چند نکته سریع برای حفظ وضعیت خوب سیستم تهویه مطبوع خودرو وجود دارد:

 

  • از AC به مدت ۱۰ دقیقه در هفته استفاده کنید: این کار باعث حفظ فشار گاز می شود که باعث می شود کمپرسور کار کند. در حالت ایده آل، از قوی ترین تنظیم فن در سردترین دما استفاده کنید.
  • به طور منظم حالت یخ زدایی را اجرا کنید: از تجمع رطوبت و کپک در سیستم تهویه مطبوع جلوگیری می کنید.
  • مبرد و روان کننده را دوباره پر کنید: سیستم تهویه مطبوع بدون سطوح کافی مبرد و روان کننده به اندازه کافی کار نمی کند.
  • سرویس تهویه مطبوع انجام دهید: یک مکانیک حرفه ای می تواند هرگونه مشکل احتمالی سیستم تهویه مطبوع شما را ارزیابی و برطرف کند.

دیدگاه شما (1)

سه شنبه, 3 بهمن 1402 میلاد

مطلب جالبی بود. ممنون از سایت خوبتون

پاسخ مدیریت:

خواهش میکنم .خوشحالیم که براتون مفید بوده


فروشگاه

حساب کاربری

سبد خرید

تماس با ما