۸ دلیلی که باعث نشت روغن موتور میشود(نشانه ها و خطرات)


نشت روغن موتور

 

روغن موتور برای روانکاری و پاک نگه داشتن اجزای فلزی موتور از کثیفی و زباله حیاتی است.

بنابراین، اگر نشتی روغن موتور دارید، نه تنها کثیف است، بلکه به طور بالقوه برای موتور و ایمنی شخصی شما فاجعه بار است.

 

این پست هشت دلیل اصلی و پنج نشانه رایج نشت روغن موتور از ماشین شما را بررسی خواهد کرد. ما همچنین شدت، ایمنی برای رانندگی، سایر نشتی های مایع موتور را بررسی خواهیم کرد.

 

8 علت اصلی نشت روغن موتور

موتور خودروی شما شامل چندین جزء حیاتی است که می تواند باعث نشت روغن شدید یا کوچک شود.

 

در اینجا یک لیست جامع از شایع ترین علل وجود دارد:

 

۱.واشر شکسته

واشرها (درزگیرهای مکانیکی) فضای بین دو یا چند سطح جفت را پر می کنند و از نشت روغن جلوگیری می کنند.

 

آنها عبارتند از:

 

واشر درب سوپاپ

واشر سرسیلندر

واشر قاب تسمه تایم

واشر کارتل روغن

با گذشت زمان، واشر درب سوپاپ، واشر سرسیلندر و غیره در اثر اصطکاک، بار و فشرده سازی، فشار روغن و دمای بالا دچار سایش و پارگی می شوند.

واشرهای آسیب دیده می تواند منجر به نشت روغن موتور (روغن موتور) شود.

 

 ۲.مهر و موم های ترک خورده یا خشک شده

مانند واشر درپوش سوپاپ و واشر قاب تسمه تایم، خودروی شما همچنین دارای چندین مهر و موم دیگر است مانند مهر و موم میل لنگ و میل بادامک است که از ریختن روغن موتور جلوگیری می‌کند.

 

در نهایت این مهر و موم ها خشک می شوند، ترک می خورند یا آسیب می بینند و باعث نشت روغن موتور می شوند.

 

اما نکته اینجاست: تشخیص نشتی میل لنگ یا مهر و موم میل بادامک مشکل است، بنابراین بهتر است با یک متخصص مشورت کنید.

 

خرابی فیلتر روغن

 

۳.خرابی فیلتر روغن

فیلتر روغن خراب یا نصب نادرست آن می تواند باعث نشت روغن موتور شود. بنابراین، بررسی کنید که آیا فیلتر روغن شل یا جابجا شده است، به خصوص اگر بعد از تعویض اخیر روغن متوجه نشت روغن شده اید.

 

علاوه بر این، از آنجایی که فیلترهای روغن آلاینده ها را به دام می اندازند، فیلتر روغن شما می تواند با زباله مسدود شود و در نتیجه روغن موتور نشت کند.

 

نکته حرفه ای: فیلتر روغن خود را تقریباً هر شش ماه یا بعد از ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کیلومتر تعویض کنید.

 

۴.شل یا بیش از حد سفت شدن درپوش تخلیه روغن

در حالی که شل شدن شمع تخلیه روغن یک دلیل رایج برای نشتی روغن موتور است، این احتمال وجود دارد که فقط با دست آن را ببندید. در چنین سناریویی، درپوش تخلیه روغن ممکن است در حین رانندگی باز شود و منجر به نشت روغن شود.

 

در مقابل، سفت کردن بیش از حد درپوش تخلیه روغن می تواند به آن آسیب برساند و در نهایت منجر به نشت روغن شود.

 

۵.خرابی کارتل روغن

از آنجایی که محفظه روغن زیر وسیله نقلیه شما قرار دارد، به راحتی می تواند به دلیل آوار جاده، تصادف یا برخورد با سرعت گیر آسیب ببیند.

 

به طور معمول، یک کارتل روغن ترک خورده یا سوراخ شده منجر به نشت قابل توجهی می شود و گودال های بزرگی از روغن در زیر وسیله نقلیه شما باقی می ماند.

 

۶.روغن اضافی در موتور شما

نشت روغن از ماشین شما ممکن است به دلیل سرریز روغن اضافی رخ دهد. همچنین ممکن است به دلیل نشت روغن هنگام تعویض روغن باشد.

 

وقتی این اتفاق می‌افتد، متوجه یک گودال روغن در زیر ماشین خود می‌شوید، اما چراغ روغن موتور روی داشبورد شما روشن نمی‌شود.

 

۷.تعویض نامنظم روغن

روغن موتور حاوی مواد افزودنی متعددی مانند مواد شوینده پاک کننده، ضد زنگ و کاهنده اصطکاک است. بنابراین، اگر روغن خود را به طور منظم تعویض نکنید، می تواند منجر به تجمع گرد و غبار و زباله شود و در نتیجه روغن غلیظ شود.

 

روغن غلیظ تر فشاری را به درزگیر واشر روغن می‌افزاید، که ممکن است درزگیر را ضعیف کرده و منجر به نشت روغن شود.

 

علاوه بر این، غلظت مواد افزودنی به مرور زمان کاهش می‌یابد و قطعات موتور شما را در برابر خوردگی و نشت روغن مستعدتر می‌کند.

 

 ۸.رانندگی در شرایط آب و هوایی سخت

رانندگی در شرایط سخت، مانند مکان‌های مرطوب ا یا بسیار سرد، می‌تواند منجر به نشت روغن موتور شود. 

چرا؟

هوای مزطوب باعث خوردگی اجزای فلزی می شود و در نتیجه نشت روغن موتور بیشتر می شود. و رانندگی های طولانی یا شتاب بیش از حد در شرایط سرد می تواند واشر، مهر و موم و سایر اجزای موتور را تحت فشار قرار دهد و دوام آنها را کاهش دهد و باعث نشت روغن شود.

 

اکنون می دانیم که چه چیزی باعث نشت روغن خودرو می شود، بیایید دریابیم که چگونه می توانیم از فاجعه بار شدن نشت روغن جلوگیری کنیم.

 

 ۵علامت رایج نشت روغن موتور

تشخیص زودهنگام علائم نشت روغن موتور می تواند به شما در جلوگیری از مشکلات شدید موتور و نگرانی های ایمنی کمک کند.

 

در اینجا پنج علامت رایج از نشتی روغن خودرو شما آورده شده است:

 

  • گودالی از روغن در محل پارک خودروی شما: گودال‌های قهوه‌ای تیره یا زرد در مسیر یا محل پارک شما نشان‌دهنده نشت روغن موتور است.
  • دود کردن موتور: نشت روغن موتور گاهی اوقات می تواند باعث نشت روغن به منیفولد اگزوز و باعث خروج دود از ناحیه موتور شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که بلوک موتور به دلیل پایین بودن سطح روغن گیربکس، روغن ترمز یا سطح روغن، بیش از حد گرم شود.
  • بوی روغن سوختن: زمانی که روغن نشت کرده و روی قطعات گرم شده موتور می چکد، بوی روغن غلیظی را که در حال سوختن است از ماشین خود احساس خواهید کرد. شما حتی ممکن است صدای هیس را بشنوید. اما توجه داشته باشید که بوی روغن می‌تواند به دلایل مختلفی مانند معیوب بودن پوشش سوپاپ، شکستگی فیلتر روغن یا کارتل روغن موتور ایجاد شود.
  • چراغ سطح روغن موتور پایین : چراغ سطح روغن موتور روشن روی داشبورد خودروی شما زمانی روشن می شود که فشار روغن خودروی شما پایین باشد. همچنین ممکن است زمانی رخ دهد که روغن خودروی شما کم باشد یا روغن کثیف داشته باشد.
  • گرمای بیش از حد موتور: نشت روغن موتور می تواند منجر به کاهش سریع سطح روغن موتور شما شود. بدون روغن موتور کافی، پیستون های شما در برابر سایر اجزای موتور آسیاب می شوند و در نتیجه موتور شما بیش از حد گرم می شود.

 

در مرحله بعد، بیایید نگرانی های ایمنی ناشی از نشت روغن موتور را بررسی کنیم.

 

نشتی روغن موتور چقدر جدی است؟ ۳ دلیل بحرانی

اگرچه روغن موتور بسیار قابل اشتعال نیست، اما همچنان می تواند باعث آتش سوزی و سایر تهدیدات ایمنی شود.

 

 ۱.خطر آتش سوزی و ایمنی

نشت روغن موتور منجر به آتش سوزی نادر است (اما ممکن است). میانگین دمای موتور بین ۱۹۰ تا ۲۲۰ درجه فارنهایت است و روغن موتور در دمای ۳۰۰ تا ۴۰۰ درجه فارنهایت مشتعل می شود.

با این حال، رانندگی با سطح روغن موتور پایین می تواند منجر به افزایش ناگهانی دمای موتور شود و احتمال سوختن روغن موتور را افزایش دهد.

 

۲.آسیب موتور

گاهی اوقات، یک نشتی کوچک می تواند منجر به کاهش تدریجی سطح روغن موتور به زیر حداقل علامت شود.

 

اگر نادیده گرفته شود، شیلنگ لاستیکی یا مهر و موم موتور ممکن است به دلیل گرمای تولید شده از عدم روغن کاری یا زباله های انباشته شده، زودتر خراب شود. این می تواند به رادیاتور خودرو و سیستم گرمایش، تهویه و سرمایش آسیب برساند یا منجر به آسیب دائمی موتور شود.

 

 ۳.آلودگی

روغن موتور استفاده شده حاوی عوامل سمی مانند سرب، روی و آرسنیک است که از اجزای فلزی موتور تراشیده شده است. اگر این روغن نشت‌شده در سیستم‌های آب یا فاضلاب جذب شود، می‌تواند آبراه‌های ما را آلوده کند.

 

اگر نشتی روغن موتور نباشد چه؟ ۴ انواع دیگر نشت مایعات

نشت روغن موتور تنها نشت مایعی نیست که می توانید با آن مواجه شوید. در اینجا چهار مورد دیگر وجود دارد که باید در مورد آنها بدانید:

 

  • نشت روغن ترمز: نشت روغن ترمز می تواند قدرت ترمز شما را مختل کند یا باعث خرابی کامل ترمز شود. خوشبختانه این نوع نشتی به راحتی قابل شناسایی است و عمدتاً ناشی از معیوب بودن خط ترمز یا فرسوده شدن لنت ترمز است.
  • نشت مایع خنک کننده یا ضد یخ: هنگامی که نشت مایع خنک کننده دارید، ممکن است ماشین شما بیشتر طول بکشد تا گرم شود. همچنین ممکن است هنگام رانندگی یا پس از توقف بخار از کاپوت خارج شود.
  • نشت روغن هیدرولیک فرمان: عواقب نشت روغن هیدرولیک فرمان به اندازه نشت روغن ترمز شدید است. علاوه بر این، صدای خش خش زیر کاپوت خودرو خود را متوجه خواهید شد و ممکن است فرمان شما سنگین تر شود.
  • نشت روغن گیربکس: اگر در حین رانندگی یا بعد از آن متوجه بوی روغن سوخته شدید، ممکن است نشت روغن گیربکس داشته باشید. مهر و موم روغن معیوب، شیلنگ یا واشر سر می تواند باعث این نشت شود.

دیدگاه شما (1)

سه شنبه, 3 بهمن 1402 میلاد

مطلب جالبی بود. ممنون از سایت خوبتون

پاسخ مدیریت:

خواهش میکنم .خوشحالیم که براتون مفید بوده


فروشگاه

حساب کاربری

سبد خرید

تماس با ما