ساده ترین روش عیب یابی خودرو


اگر مشکلی برای خودرویتان پیش آمد و اطلاعات زیادی در مورد تعمیرات خودرو ندارید، ماشین خود را به تعمیرگاه ببرید. گرچه بسیاری از افراد نگران این هستند که مورد سوءاستفاده قرار گیرند!

 مکانیک‌ها معمولاً قادرند تشخیص دهند که مشتریان چه مقدار اطلاعات در مورد خودرو دارند. ایده خوبی است که برخی از علل احتمالی مشکلات داخل خودرو را تشخیص دهید تا از این موضوع جلوگیری کنید. شما معمولاً می‌توانید یک تشخیص ساده از مشکل خودرو را با استفاده از حواس بینایی، شنوایی و لامسه انجام دهید.

 

عیب یابی خودرو با ساده ترین روش

 

بررسی‌های بصری

 

۱. بررسی چراغ‌های هشدار

چراغ چک موتور می‌تواند نشان‌دهنده مشکلاتی با درجات سختی متفاوت باشد. سایر چراغ‌ها مانند چراغ روغن، چراغ فشار تایر و چراغ دمای موتور، فهمیدنشان آسان‌تر است. هر چراغی که روشن شد، هرگز نباید نادیده گرفته شود. تاخیر در تشخیص و تعمیر می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جدی‌تری در آینده شود.

در اینجا می توانید برخی از مشکلاتی که باعث روشن شدن چراغ چک خودرو شود را بخوانید.

 

۲. بررسی لاستیک ها

عمق آج :  به‌طور منظم لاستیک ها را بررسی کنید تا مطمئن شوید که در وضعیت خوبی هستند. عمق آج لاستیک به بهبود کشش و هدایت آب از نقطه تماس کمک می‌کند و احتمال هیدروپلنینگ را کاهش می‌دهد. بررسی فقط چند ثانیه طول می‌کشد. بررسی آج لاستیک با سکه در کشور های مختلف رایج است با اینحال شما می توانید عمق آج را با یک خط کش نیز اندازه گیری کنید.

اگر عمق آج ۶ تا ۸ میلیمتر باشد لاستیک شما عملکرد عالی دارد، اگر ۴ تا ۵ میلیمتر باشد همچنان قابل قبول است اما اگر کمتر از ۴ میلیمتر است باید به فکر تعویض لاستیک خود باشید چراکه رانندگی با این لاستیک به هیچ عنوان ایمن نیست.

در این مقاله می توانید اطلاعات بیشتری درباره نکات مهم نگهداری و تعویض لاستیک بخوانید.

 

۳. بررسی لکه ‌های مایع

اگر متوجه تجمع مایع زیر خودرو شدید، باید نگران باشید. هر نوع مایع، چه روغن ترمز، مایع فرمان، خنک‌کننده یا روغن، برای عملکرد و قابلیت اعتماد خودرو ضروری است. هرگونه نشتی باید فوراً تعمیر شود. همیشه به درزها یا لک‌ها هنگام خروج از پارکینگ توجه کنید.

در مقاله ۸ دلیلی که باعث نشت روغن موتور میشود(نشانه ها و خطرات) بیشتر راجع به این مشکل بخوانید.

 

بررسی‌های شنوایی

 

۱. صداهای کوبیدن یا جیرجیر کردن

هنگامی که قطعات تعلیق خودرو فرسوده شود‌، ممکن است صداهای کوبیدن یا جیرجیر ایجاد کند. اگر نیرویی به فنر و کمک فنر فرسوده وارد شود، به‌ویژه هنگام عبور از روی ناهمواری ها، ممکن است صدای کوبیده شدن ایجاد کند. گریس لازم است تا مفاصل و بوش‌ها به‌طور روان حرکت کند. اگر گریس خشک شود، ممکن است مانند کف‌پوش چوبی جیرجیر کنند.

 

۲. صدای کوبیدن یا ترکیدن

بلافاصله از موتور: این صدا می‌تواند ناشی از مشکلاتی مانند فیلترهای هوا کثیف، شمع‌های فرسوده، اختلال در نسبت هوا سوخت یا زمان‌بندی اشتباه جرقه باشد. دلیل هرچه که باشد، باید موتور بلافاصله توسط متخصص بررسی شود.

 

بررسی‌های لمسی

 

۱. لرزش یا ارتعاش

چرخ‌ها/لاستیک ها: ممکن است از مشکل تعادل یا عدم تنظیم لاستیک ها، یا پیچ‌های شل ناشی شود.

 لرزش‌ها می‌توانند ناشی از فرسودگی موتور‌ها نیز باشند، هنگامی که موتور یا جعبه‌دنده به‌طور محکم به قاب متصل نباشند.

 

۲. پدال‌های ترمز پایین یا نرم

ترمزها: ترمزها احتمالاً مهم‌ترین ویژگی ایمنی در خودرو هستند، بنابراین هرگونه احساس غیرعادی در پدال باید فوراً مورد توجه قرار گیرد. شایع‌ترین علل پدال‌های نرم، که به خوبی واکنش نشان نمی‌دهند، وجود هوا در خطوط ترمز و مایع ترمز کم یا فرسوده است. مایع قدیمی رطوبت را جذب کرده و نمی‌تواند فشار هیدرولیکی کافی را برای ارائه احساس ترمز ثابت و محکم حفظ کند. معمولاً، شستشو با مایع ترمز، مشکل ترمز نرم یا پدال ترمز پایین را حل می‌کند.

پیشنهاد میکنیم مقاله افزایش طول عمر لنت ترمز را نیز برای حفظ سلامت ترمز خودرو خود بخوانید.

 

در حالی که تعمیر مشکلات خودرو نیاز به سال‌ها تجربه دارد، هر کسی می‌تواند حداقل تلاش کند تا آنها را تشخیص دهد. دفعه بعد که خودرویتان مشکلی پیدا کرد، توصیه می‌کنیم از حواس خود برای تعیین مشکل استفاده کنید به جای اینکه تنها به مکانیک تکیه کنید!

ناگفته نماند که برای برطرف کردن مشکلات سخت تر نیاز به تخصص و تجربه یک مکانیک ماهر است.

 

استپ یدک نمایندگی رسمی قطعات گروه خودروسازی سایپا به صورت رایگان به شما مشاوره لازم را جهت خرید قطعه مناسب خودرویتان ارائه می دهد. پس همین الان با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید!

دیدگاه شما (1)

سه شنبه, 3 بهمن 1402 میلاد

مطلب جالبی بود. ممنون از سایت خوبتون

پاسخ مدیریت:

خواهش میکنم .خوشحالیم که براتون مفید بوده


فروشگاه

حساب کاربری

سبد خرید

تماس با ما