6مایع ضروری خودرو که باید همیشه چک کنید


6مایع ضروری خودرو که باید همیشه چک کنید

 

تصور کنید که یک بازی بسکتبال کامل را بدون نوشیدن نوشیدنی انجام می دهید. یا دویدن در ماراتن بدون نوشیدن آب. هیچ چیز برای شما خوب پیش نمی رود!

بدن ورزشکاران برای بهترین عملکرد خود به آب نیاز دارد. و مانند یک ورزشکار، ماشین شما برای کارکرد در اوج عملکرد به مایعات نیاز دارد.

 

اکثر مردم می دانند که تعویض منظم روغن برای نگهداری خوب خودرو ضروری است. اما انواع مختلفی از مایعات وجود دارد که نقش مهمی در عملکرد ماشین شما دارند.

اگر این مایعات خشک شوند یا کیفیت خود را از دست بدهند، ممکن است به بخش‌هایی از خودرو آسیب جدی وارد شود که رانندگی را ناامن می‌کند یا خودرو را از کار می اندازد. بنابراین در اینجا ۶ مایع مهم خودرو که باید به عنوان بخشی از روال تعمیر و نگهداری خودرو خود به طور منظم بررسی کنید، آورده شده است.

 

روغن موتور

 

روغن برای عملکرد موتور ماشین شما بسیار مهم است. وقتی روغن ماشین شما به دفعات آنطور که باید تعویض نمی شود، موتور قفل می شود و ماشین شما روشن نمی شود.

 

چه زمانی روغن خود را چک کنید: بهتر است روغن موتور خود را زمانی که ماشین خاموش است بررسی کنید. برای بهترین نتیجه، کمی رانندگی کنید و بعد از اینکه خودرو به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه خنک شد، روغن را چک کنید. 

چگونه روغن خود را چک کنید: کاپوت را باز کنید و میله روغن را پیدا کنید (معمولاً به سمت جلو یا عقب موتور). آن را بیرون بکشید و سپس با یک پارچه یا حوله پاک کنید. دوباره آن را وارد کنید و سپس آن را بیرون بکشید و سطح روغن را بررسی کنید.

باید علامت هایی روی میله اندازه گیری وجود داشته باشد که محدوده سطح روغن قابل قبول را نشان می دهد. به سطح و کیفیت روغن توجه کنید: آیا غلیظ و تیره است؟ یا صاف و شفاف؟

 

توصیه می کنیم هر ماه روغن خود را چک کنید، به خصوص اگر مشکوک هستید که ممکن است وسیله نقلیه شما روغن سوزی کند.

هر چند وقت یکبار روغن خود را عوض کنید: اکثر وسایل نقلیه مدرن می توانند بین ۸۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ کیلومتر (یا ۶ ماه) بین تعویض روغن کار کنند.

 

بخوانید: ۸ دلیلی که باعث نشت روغن موتور میشود(نشانه ها و خطرات)

 

روغن گیربکس

 

روغن گیربکس

 

اگر یک ماشین اتوماتیک رانندگی می کنید، مایع موجود در گیربکس شما ، چیزی است که باعث می شود دنده ها به طور یکپارچه تعویض شوند.

مانند هر مایع دیگر موجود در خودرو، مایع گیربکس به مرور زمان تحلیل می رود. مایع انتقال خوب معمولا قرمز است، اما با بالا رفتن سن به رنگ‌های عمیق‌تر قرمز، قهوه‌ای یا حتی سیاه تیره تبدیل می‌شود. اگر رنگ مایع گیربکس شما قهوه ای تیره یا مشکی است یا کثیفی دارد، باید تعویض شود.

 

چه زمانی باید مایع گیربکس را بررسی کنیم: مایع گیربکس را در حالی که ماشین در حال کار است بررسی کنید (اول از پارک بودن خودرو مطمئن شوید).

نحوه بررسی مایع گیربکس: برای بسیاری از خودروها، بررسی مایع گیربکس بسیار شبیه به بررسی روغن است. برای مایع گیربکس باید یک میله اندازه گیری دیگر در موتور وجود داشته باشد. آن را بیرون بکشید، پاک کنید و سپس دوباره وارد کنید. دوباره آن را بیرون بکشید تا سطح و کیفیت مایع گیربکس را بررسی کنید.

 

برای خودروهای بدون نشانگر، باید وسیله نقلیه خود را پیش یک متخصص ببرید تا مایع را بررسی کند.

 

هر چند وقت یکبار باید مایع گیربکس را تعویض کنید : شما باید هر ۴۵۰۰۰ تا ۹۵۰۰۰ کیلومتر یا هر ۳ سال یک بار مایع گیربکس را تعویض کنید .

 

روغن دیفرانسیل

 

روغن دیفرانسیل

 

روغن دیفرانسیل احتمالا نادیده گرفته شده ترین مایع خودرو است. و این ممکن است به این دلیل باشد که بسیاری از دارندگان خودرو نمی دانند دیفرانسیل چیست! به بیان ساده، دیفرانسیل با گیربکس شما کار می کند تا نیرو را از موتور به محورها منتقل کند.

 

اکثر خودروها دارای دیفرانسیل جلو هستند و خودروهای ۴ چرخ متحرک (4WD) و دیفرانسیل عقب (RWD) دارای دیفرانسیل جلو و دیفرانسیل عقب هستند. روغن دیفرانسیل از گرم شدن بیش از حد و تماس فلز روی فلز جلوگیری می کند و به دیفرانسیل اجازه می دهد تا به راحتی کار کند.

به دلیل محل و طراحی دیفرانسیل، روغن دیفرانسیل قبل از تعویض قابل بررسی نیست.

 

هر چند وقت یکبار تعویض روغن دیفرانسیل: بسته به توصیه سازنده خودرو، سیال دیفرانسیل باید هر ۴۵۰۰۰ تا ۹۵۰۰۰ کیلومتر تعویض شود. اگرچه می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید، اما اگر آن را به متخصصان بسپارید، بسیار ساده‌تر، تمیزتر و سریع‌تر خواهد بود.

 

توجه: خودروهای 4WD و برخی از خودروهای چهار چرخ متحرک (AWD) نیز دارای جعبه انتقال هستند که به کنترل نیروی ارسالی به دیفرانسیل کمک می کند.

 

ضدیخ

 

خنک کننده

 

موتورها در حین کار گرمای زیادی ایجاد می کنند. مایع خنک کننده (همچنین به نام مایع ضد یخ یا رادیاتور) در موتور شما گردش می کند تا از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری کند. همچنین یاتاقان های پمپ آب را روغن کاری کرده و از خوردگی در موتور جلوگیری می کند.

 

با گذشت زمان، زنگ زدگی و آلودگی در سیستم خنک کننده موتور ایجاد می شود. در نتیجه، مایع خنک کننده اثر کمتری دارد و منجر به سایش زودهنگام قطعات موتور یا حتی خرابی موتور می شود. و اگر سطح مایع خنک کننده شما خیلی پایین باشد، خطر داغ شدن بیش از حد موتور را دارید.

 

بخوانید : نکته مهم و اساسی درباره ضدیخ

 

زمان بررسی مایع خنک کننده: هرگز درب رادیاتور را در حالی که خودرو گرم است یا در حال کار است باز نکنید! رادیاتور تحت فشار است، بنابراین صبر کنید تا خودرو کاملا خنک شود تا سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید. 

نحوه بررسی مایع خنک کننده: برخی از خودروها دارای یک مخزن سرریز مایع خنک کننده در نزدیکی رادیاتور هستند که می توانید سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید. اگر نه، درپوش رادیاتور را بردارید و به داخل آن نگاه کنید تا سطح مایع خنک کننده را بررسی کنید.

کیفیت مایع خنک‌کننده را می‌توان با قرار دادن نوارهای آزمایشی که PH (اسیدیته) و سطح گلیکول (ضد یخ) مایع خنک‌کننده را اندازه‌گیری می‌کنند، آزمایش کرد.

 

روغن ترمز

 

روغن ترمز

 

روغن ترمز خودروی شما بخشی از یک سیستم ترمز قدرتمند است. فشاری که روی پدال ترمز وارد می‌کنید را برای توقف خودرو چند برابر می‌کند.

اگر روغن ترمز شما نشت کند یا آلوده باشد، توقف بیشتر طول می کشد و به احتمال زیاد به سیستم ترمز شما آسیب می رساند.

 

زمان بررسی مایع ترمز: روغن ترمز شما باید هر سال بررسی شود. اگر در طول سال متوجه هر گونه مشکلی شدید، زمانی که ماشین شما خاموش است و موتور سرد است، روغن ترمز را چک کنید.

نحوه بررسی مایع ترمز: مخزن روغن ترمز را در محفظه موتور خود پیدا کنید. باید علامت هایی در کنار وجود داشته باشد که حداقل و حداکثر سطح مایع مورد نیاز را نشان می دهد.

برای پیدا کردن مشکلات پیچیده تر در مورد روغن ترمز، مانند هوا یا آب در خطوط ترمز، به کمک یک تکنسین ماهر نیاز دارید.

هر چند وقت یکبار روغن ترمز را تعویض کنید: روغن ترمز باید هر ۲ سال یا ۷۰۰۰۰ کیلومتر تعویض شود.

 

بخوانید: افزایش طول عمر لنت ترمز

 

روغن هیدرولیک فرمان

 

روغن هیدرولیک فرمان

 

فرمان هیدرولیک امروزه در اکثر خودروها وجود دارد. بسیاری از رانندگان ، رانندگی بدون آن را تجربه نکرده اند! اما فرمان هیدرولیک بدون روغن کاری کافی کار نمی کند.

روغن هیدرولیک توسط یک پمپ هیدرولیک تحت فشار قرار می گیرد تا چرخش آسان تر شود. همچنین برای روانکاری اجزای سیستم فرمان نیز کاربرد دارد.

هر گونه نشتی یا آلودگی می تواند به سیستم فرمان آسیب برساند، بنابراین مهم است که به طور منظم روغن هیدرولیک فرمان را برای هر گونه مشکل بررسی کنید.

 

چه زمانی باید روغن هیدرولیک فرمان را بررسی کرد: هنگامی که موتور سرد است (خودرو خاموش است)، آن را بررسی کنید.

نحوه بررسی روغن هیدرولیک: به اطراف موتور خود نگاه کنید تا مخزن روغن فرمان (معمولاً در سمت سرنشین) را پیدا کنید. باید علامتی وجود داشته باشد که حداقل سطح مورد نیاز را نشان می دهد.

هر چند وقت یکبار باید روغن هیدرولیک فرمان را تعویض کنید: به طور متوسط، هر ۲ سال یکبار باید تعویض شود، اما در هر مدل خودرو ممکن است متفاوت باشد.

 

نکات مهم مایعات و هشدارها

 

  • همیشه روی زمین هموار پارک کنید تا اندازه گیری دقیق سطح سیال انجام شود.
  • اگر نیاز به پر کردن مخزن مایع دارید، مراقب باشید که فقط از مایعاتی استفاده کنید که مشخصات ذکر شده توسط سازنده را برآورده کند.
  • قبل از باز کردن درب مخزن یا بیرون کشیدن یک میله اندازه گیری، از یک پارچه تمیز برای تمیز کردن اطراف آن استفاده کنید. هر گونه کثیفی یا آلودگی که وارد سیستم می شود می تواند باعث آسیب های بعدی شود.
  • بیش از حد پر نکنید ، مقدار زیاد آن می تواند به همان اندازه کم بودن آن مضر باشد.
  • مایع شیشه شوی را فراموش نکنید! آن را در تمام سال شارژ کنید و در زمستان به مایع شستشوی ضد یخ تغییر دهید.
  • اگر یک گودال کوچک آب در زیر ماشین خود دیدید، نیازی به وحشت نیست. هنگامی که سیستم تهویه مطبوع خود را اجرا می کنید، تراکم ایجاد شده در سیستم از زیر ماشین شما تخلیه می شود. اگر چکه‌ها یا گودال‌هایی را دیدید که قرمز، قهوه‌ای، سبز یا هر رنگ دیگری هستند، وقت آن است که برای بررسی خودرو آن را نزد متخصص ببرید.

 

دیدگاه شما (1)

سه شنبه, 3 بهمن 1402 میلاد

مطلب جالبی بود. ممنون از سایت خوبتون

پاسخ مدیریت:

خواهش میکنم .خوشحالیم که براتون مفید بوده


فروشگاه

حساب کاربری

سبد خرید

تماس با ما