نکته مهم و اساسی درباره ضدیخ


ضد یخ چیست؟

ضد یخ یا خنک‌کننده موتور، مایع رنگی است که با آب مخلوط می‌شود تا به تنظیم موتور در دماهای شدید (گرم یا سرد)کمک کند. همانطور که دمای بیرون از گرم به سرد تغییر می کند، مایع خنک کننده در سراسر بلوک موتور پمپ می شود تا دمای یکنواخت حفظ شود. با این حال،کار ضد یخ چیزی بیش از تنظیم دما است. با حفظ سطح مناسب سیال نیز به جلوگیری از خوردگی کمک می کند.

 

خنک کننده موتور چگونه کار می کند؟

مایع خنک کننده موتور معمولاً با نسبت 50/50 با آب مخلوط می شود(آب مصرفي در ترکیب با ضد يخ بايد داراي سختي بسيار پايين(دی يونيزه) باشد.

هنگامی که موتور را روشن می کنید، مایع خنک کننده از لوله‌ها و محفظه‌های موتور عبور می‌کند تا گرمای تولید شده در حین حرکت موتور خودرو شما را جذب کند. پس از عبور از موتور، مایع خنک کننده دوباره به رادیاتور فرستاده شده و توسط هوا خنک می‌شود. سپس به موتور بازگردانده می‌شود تا فرآیند دوباره شروع شود.

چه چیزی هر نوع ضد یخ را متفاوت می کند؟

خنک کننده قرمز معمولاً دارای پایه ای از Acid Organic Technology است که دارای ترکیب شیمیایی متفاوت با خنک کننده سبز است و به گونه ای طراحی شده است که برای رادیاتورهای آلومینیومی مناسب است.

خنک کننده آبی معمولاً یک پایه اسید آلی است و وجه تفاوت آن از خنک کننده قرمز این است که به طور معمول فاقد بورات هست.

خنک کننده های زرد یا نارنجی آخرین فناوری جهانی هستند .برخی از خنک کننده های جهانی امکان مخلوط کردن تا حد معینی از ظرفیت کلی سیستم خنک کننده را فراهم می کنند.

 

ضد یخ یا خنک کننده؟!

هنگامی که ضد یخ را با آب رقیق میکنید به مایعی تبدیل می‌شود که به عنوان خنک کننده موتور شناخته می‌شود. در واقع، خنک کننده موتور مخلوطی از ضد یخ و آب است.

 

انواع ضدیخ

ضد یخ جهانی

خنک کننده های جهانی به صورت 50-50 با آب مخلوط شده اند و نیازی به رقیق کردن ندارند.

ضدیخ OAT

حروف اختصار OAT به معنی (Organic Acid Technology) است. این ضدیخ ها فاقد فسفات و سیلیکات هستند و در رنگ های سبز تیره، نارنجی، صورتی، آبی و قرمز وجود دارند این ضد یخ ها نسبت به ضدیخ های سبز ماندگاری طولانی تری دارند

ضدیخ ترکیبی یا هیبریدی

ضدیخ معدنی حاوی اتیلن گلیکول و سیلیکات ها و فسفات ها هستند.این ضد یخ اساسا ترکیبی از ضد یخ سبز و ضد یخ OAT است. این محصول که HOAT نامیده می‌شود بیشتر در خودروهای قدیمی کاربرد دارند و به رنگ های سبز و زرد هستند.

 

زمان تعویض ضدیخ ماشین

لازم است حداقل دو بار در سال قبل از گرمای تابستان و قبل از سرمای زمستان سطح خنک کننده خودرو خود را بررسی کنید.

نکته مهم

شاید اطلاع نداشته باشید اما ضدیخ بسیار سمی است و مسمومیت با ضدیخ اسیب شدیدی به کلیه، مغز و قلب وارد می کند و حتی میتواند کشنده باشد.

یک ماده تلخ کننده به ضد یخ اضافه میشود تا کودکان و حیوانات آن را استنشاق نکنند. اما بهترین کار این است که ضدیخ را در مکان امن نگه دارید و هرگونه نشتی را به سرعت تمیز کنید.

هنگام کاربا ضدیخ حتما از دستکش استفاده کنید چرا که از طریق جذب پوستی باعث آسیب به اندام های داخلی میشود همچنین بخارات آن باعث سرگیجه خواهد شد.

به تازگی ضدیخ هایی ساخته شده اند که برپایه پروپیلن گلیکول هستند و سمیت بسیار کمتری از اتیلن گلیکول دارند اما کارایی آنتی فریزهای برپایه اتیلن گلیکول بیشتر است

دیدگاه شما (1)

سه شنبه, 3 بهمن 1402 میلاد

مطلب جالبی بود. ممنون از سایت خوبتون

پاسخ مدیریت:

خواهش میکنم .خوشحالیم که براتون مفید بوده


فروشگاه

حساب کاربری

سبد خرید

تماس با ما