خودروهای بدون راننده چگونه عمل میکنند؟


فناوری خودروهای خودران

 

با توجه به مقاله بزرگترین تکنولوژی های خودرویی ۲۰۲۴ خودروهای بدون راننده به سرعت از یک ایده جدید و آینده نگر به یک ویژگی واقعی در حال ، تبدیل می شوند.

 

و اکنون با توجه به اینکه دولت‌ها، خودروسازان بزرگ و غول‌های فناوری پول هنگفتی را برای پروژه‌های تحقیقاتی پمپاژ می‌کنند، به نظر می‌رسد که وسایل نقلیه خودمختار قرار است آینده صنعت خودروسازی را به شکلی واقعی شکل دهند. در واقع تا جایی که اتومبیل های خودران در آکسفورد آزمایش می شوند. (از اکتبر 2020 شروع شده و تا اواخر سال جاری ادامه می یابد.)

 

بسیاری از مردم همچنان در تعجب هستند که خودروهای بدون راننده چگونه کار می‌کنند. به همین دلیل است که تصمیم گرفته‌ایم برخی از جنبه‌های کلیدی فناوری، همراه با مزایا و معایب خودروهای خودران را بررسی کنیم.

 

فناوری رادار خودرو

تکنولوژی ماشین های بدون راننده

فناوری خودروهای بدون راننده بسته به سازنده متفاوت است، اما در اینجا برخی از ویژگی‌های رایج‌تر، به‌ویژه برای Waymo (که قبلاً به عنوان پروژه خودروی خودران Google شناخته می‌شد) آورده شده است.

 

۱. حسگرهای تشخیص نور و محدوده (LiDAR) که معمولاً روی سقف نصب می‌شوند، نور لیزری را برای نقشه‌برداری از محیط اطراف خودرو به منظور تشخیص لبه‌های جاده و خط‌کشی پرتاب می‌کنند.

۲. سنسورهای رادار برای نظارت بر حضور وسایل نقلیه نزدیک و سرعت حرکت آنها برای جلوگیری از برخورد استفاده می شود.

۳. فناوری دوربین فیلمبرداری همچنین موانع و عابران پیاده نزدیک را ردیابی می کند و در عین حال علائم جاده و چراغ های راهنمایی را نیز شناسایی می کند.

۴. حسگرهای اولتراسونیک که روی چرخ ها قرار دارند به تشخیص موقعیت حاشیه ها و سایر وسایل نقلیه در هنگام پارک و مانور کمک می کنند.

۵. یک سیستم کامپیوتری مرکزی داده های جمع آوری شده از ویژگی های فوق را برای تعیین دقیق فرمان، شتاب و ترمز پردازش می کند.

 

مزایای خودروهای بدون راننده

 

دلیل اصلی اینکه صنعت موتور در جهت حمل و نقل خودمختار هدایت می شود این است که در صورت کامل شدن، مزایای آن راهگشا خواهد بود.

کاهش شدید تصادفات جاده ای و تلفات ناشی از خطای انسانی احتمالاً بزرگترین منفعت خواهد بود.

نمونه‌های اولیه اخیر اکنون می‌توانند سناریوهای پیچیده‌تری مانند تعمیرات جاده‌ای و وسایل نقلیه خراب را تشخیص دهند و همینطورجاده‌های شلوغ را با دوچرخه‌سواران به اشتراک‌ بگذارند و به آن واکنش نشان دهند.

علاوه بر این، خودروهای بدون راننده قادر خواهند بود استفاده از فضای جاده را برای کاهش ازدحام بهینه کنند. اتصال اینترنت علاوه بر اینکه به صورت الکترونیکی تامین می شود، به خودروهای خودران این امکان را می دهد که نقاط ترافیکی را پیش بینی کنند و سپس مسیر و سرعت خودرو را برای رانندگی بهینه کنند.

 

معایب ماشین های بدون راننده

 

علی‌رغم نکات مثبت بالا، مشکل اصلی وسایل نقلیه خودران این است که هنوز کامل نشده‌اند و برای مدتی هم اینطور نخواهند بود.

اولاً، نمونه‌های اولیه موجود به یک راننده واجد شرایط نیاز دارند که در خودرو باشد تا در صورت لزوم کنترل را به دست بگیرد. بنابراین راه درازی در پیش است تا این خودروها واقعاً برای کسانی که قادر به رانندگی نیستند سود ببرند.

ثانیاً، علامت‌های سوال بزرگی در مورد ایمنی خودروهای بدون راننده باقی می‌ماند، به خصوص پس از اینکه یک خودروی بدون راننده گوگل در سال 2016 با اتوبوسی تصادف کرد که ممکن بود در صورت کنترل خودرو توسط انسان ، از آن جلوگیری شود. علاوه بر این، بسیاری از شکاکان هنوز در مورد خطر "هک شدن" این خودروها برای آسیب رساندن یا اینکه در صورت قطع برق/شبکه با سرعت بالا چه اتفاقی می‌افتد، اطمینان ندارند.

 نحوه برخورد خودروهای بدون راننده با شرایط آب و هوایی شدید نیز یک نگرانی است که هنوز به طور قانع کننده ای به آن پرداخته نشده است.

دیدگاه شما (1)

سه شنبه, 3 بهمن 1402 میلاد

مطلب جالبی بود. ممنون از سایت خوبتون

پاسخ مدیریت:

خواهش میکنم .خوشحالیم که براتون مفید بوده


فروشگاه

حساب کاربری

سبد خرید

تماس با ما