سنسور اکسیژن چیست ؟ علائم خرابی و نحوه تشخیص آن


سیستم‌های کنترل موتور مدرن خودرو به چندین سنسور برای تنظیم عملکرد موتور و همچنین عدم انتشار گازهای گلخانه‌ای و سایر عملکردهای حیاتی آن متکی هستند. هنگامی که این سنسورها نتوانند اطلاعات دقیق را ارائه دهند، راننده ممکن است افزایش مصرف سوخت، مشکلات رانندگی، خرابی آلایندگی و مشکلات دیگر را تجربه کند.

 

سنسور اکسیژن خودرو در کجا قرار دارد

 

سنسور اکسیژن چیست؟

یکی از مهم ترین سنسورها در خودروهای مدرن سنسور اکسیژن است. همچنین به عنوان سنسور O2 نیز شناخته می شود زیرا O2 فرمول شیمیایی اکسیژن است. سنسور اکسیژن، میزان اکسیژن نسوخته در اگزوز را هنگام خروج از موتور کنترل می کند. با نظارت بر سطح اکسیژن، سنسور وسیله ای برای اندازه گیری ترکیب سوخت فراهم می کند. سنسور اکسیژن به کامپیوتر (ECU) اجازه می‌دهد بفهمد که در ترکیب سوخت، اکسیژن بیش از حد وجود دارد یا اکسیژن به میزان کافی وجود ندارد. دانستن نسبت سوخت به هوا، به موتور وسیله نقلیه شما این امکان را می دهد که تغییرات لازم را انجام دهد تا اطمینان حاصل شود که ماشین شما همانطور که باید کار می کند.

 

سنسور اکسیژن خودرو کجا قرار دارد؟

سنسور اکسیژن روی اگزوز موتور قرار دارد. آنها می توانند بین منیفولد اگزوز و مبدل کاتالیزوری یا بین مبدل کاتالیزوری و لوله اگزوز قرار گیرند.

اگر سنسور بعد از مبدل کاتالیزوری کمترین تغییرات را نسبت به مقدار قرائت شده در اولین سنسور اکسیژن نشان دهد، نشانه آن است که مبدل کاتالیزوری به درستی کار نمی کند.

 

هر خودرو چند سنسور اکسیژن دارد؟

 خودروهای مدرن با موتورهای V-6 یا V-8 می‌توانند تا چهار سنسور اکسیژن داشته باشند - یکی در هر سیلندر و دیگری بعد از هر مبدل کاتالیزوری. اگر سنسور اکسیژن در بلوک سیلندر یا سنسور مبدل کاتالیزوری از کار بیفتد، خودروی شما ممکن است با مشکلات جدی موتور مواجه شود.

 

چه زمانی باید سنسور اکسیژن خود را تعویض کنید؟

سنسورهای اکسیژن جزو موارد نگهداری نیستند که به طور مرتب نیاز به تعویض دارند، مانند فیلترهای روغن و هوا، بنابراین معمولاً فقط در صورت خرابی تعویض می شوند.

سنسورهای اکسیژن جزء حیاتی سیستم های سوخت و آلایندگی هستند. اگر یک سنسور اکسیژن از کار بیفتد، کامپیوتر موتور نمی‌تواند به درستی نسبت هوا به سوخت را تنظیم کند، که می‌تواند منجر به مصرف سوخت بیشتر، انتشار گازهای گلخانه‌ای بیشتر و آسیب به اجزای دیگر مانند مبدل کاتالیزوری شود.

هیچ وسیله نقلیه‌ای که ما از آن مطلع هستیم، چراغ هشداری ندارد که در صورت از کار افتادن سنسور اکسیژن، سیگنال‌هایی را نشان دهد، بنابراین باید به سایر علائم حیاتی اعتماد کنید تا در صورت خرابی سنسور اکسیژن که نیاز به تعویض دارد، به شما هشدار دهند، مانند روشن شدن چراغ چک موتور روی داشبورد و افزایش مصرف سوخت.

 

علائم خرابی سنسور اکسیژن چیست؟

تجمع دوده، روغن، نمک، کثیفی یا سوخت آلوده، همگی می توانند منجر به خرابی زودهنگام آن شوند.

چند علامت متداول وجود دارد که می تواند به معیوب بودن سنسور اکسیژن اشاره کند، بنابراین بیایید نگاهی به آنها بیندازیم:

  • بوی تخم مرغ فاسد
  • مصرف سوخت زیاد
  • دود سیاه از اگزوز
  • موتور خاموش می شود
  • توقف موتور
  • مشکل در راه اندازی خودرو
  • روشن شدن چراغ چک موتور

اگر آن را برای مدت طولانی رها کنید، یک سنسور اکسیژن معیوب می‌تواند منجر به مشکلاتی در مصرف سوخت و راندمان شود و همچنین باعث آسیب به موتور شود.

 

پیشنهاد می کنیم دلایل دیگر روشن شدن چراغ چک خودرو را بخوانید

 

قیمت سنسور اکسیژن پراید

 

قیمت سنسور اکسیژن

قیمت سنسور اکسیژن بسیار به نوع و کیفیت قطعه بستگی دارد. شما می توانید سنسور اکسیژن پراید، تیبا، کوییک و ساینا را با کیفیت عالی و برند شرکت سایپا از فروشگاه استپ یدک تهیه نمایید.

 

استپ یدک نمایندگی رسمی قطعات گروه خودروسازی سایپا به صورت رایگان به شما مشاوره لازم را جهت خرید قطعه مناسب خودرویتان ارائه می دهدپس همین الان با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید!

دیدگاه شما (1)

سه شنبه, 3 بهمن 1402 میلاد

مطلب جالبی بود. ممنون از سایت خوبتون

پاسخ مدیریت:

خواهش میکنم .خوشحالیم که براتون مفید بوده


فروشگاه

حساب کاربری

سبد خرید

تماس با ما