چهار دلیل روشن بودن چراغ ABS شما


تصور کنید شما سوار ماشین خود می شوید و حروف روشن "A-B-S" را روی داشبورد خود می بینید. این چراغ نشان دهنده سیستم ترمز ضدقفل است. همانطور که شما به رانندگی ادامه می دهید، این چراغ همچنان روشن می ماند. در چنین شرایطی چه کار باید کرد؟

در ادامه نحوه کار این سیستم و همینطور دلایل رایج روشن شدن چراغ ABS را بررسی می کنیم.

 

روشن بودن چراغ ABS

 

سیستم ترمز ABS چیست؟

سیستم ترمز ضد قفل، ABS، مخفف Anti-lock Braking System سیستمی است که طراحی شده تا از قفل کردن ترمزها یا اعمال فشار بیش از حد به ترمزها جلوگیری کند و مانع از چرخش کامل محور و چرخ ها شود.

 وقتی چرخ‌های شما ثابت می شوند اما ماشین شما هنوز در حال حرکت است، خودروی شما شروع به لغزش می‌کند و لغزش باعث می‌شود کنترل کامل روی وسیله نقلیه خود را از دست بدهید، که در هنگام رانندگی با سرعت بالا یک اتفاق بسیار خطرناک است.

برخلاف تصور رایج، سیستم ترمز ضد قفل در واقع ماشین شما را سریعتر از سیستم ترمز سنتی متوقف نمی کند، در واقع، مقدار کمی مسافت را افزایش می دهد. با این حال، به شما این امکان را می‌دهد که بر خودروی خود کنترل داشته باشید و این امکان را به شما می‌دهد که احتمالاً از مسیر تصادف خارج شده و از صدمات جدی جلوگیری کنید. به همین ترتیب، طول عمر لاستیک‌ها، لنت‌های ترمز، کالیپرهای ترمز، چرخ‌ها و تقریباً هر چیز دیگری را در خودروی شما که ترمزگیری می‌تواند بر آن تأثیر بگذارد، افزایش می‌دهد.

 

چراغ نشانگر ABS روی داشبورد شما نشانه این است که ممکن است مشکلی در سیستم شما پیش آمده باشد و باید آن را بررسی کنید. چهار دلیل متداول که معمولاً باعث روشن شدن این چراغ می شوند عبارتند از:

 

خرابی ماژول ABS

ABS شما در واقع برخی از اجزای مهم را با سیستم دیگری در وسیله نقلیه شما به اشتراک می گذارد: سیستم کنترل کشش شما. کنترل کشش سیستمی است که به گونه ای طراحی شده است که هر چهار چرخ روی زمین را به آرامی در حرکت نگه دارد. اگر تشخیص دهد که یک چرخ شروع به چرخیدن نامنظم می کند، تا زمانی که دوباره کشش پایدار برقرار کند، برق را از موتور شما قطع می کند.

این امر از اینکه شما به صورت ناگهانی فشار بیشتری را به موتور وارد کنید جلوگیری می کند. با این حال، از آنجایی که هم ABS و هم کنترل کشش شما یک ماژول کنترل و سیستم خود عیب یاب مشترک دارند، گاهی اوقات یکی می تواند با دیگری تداخل ایجاد کند. گاهی اوقات مشکل در چراغ کنترل کشش شما می تواند باعث روشن شدن چراغ ABS شما نیز شود، اما گاهی اوقات مشکل مربوط به سیستم ABS شما است.

 

سطح پایین در مخزن سیال

سیستم ترمز شما هیدرولیک است، به این معنی که از نیروی فشار سیلندر به مایع استفاده می کند تا لنت ترمز شما را ببندد و ماشین شما را متوقف کند. این بدان معناست که شما به سطح ثابتی از مایع در سیستم ترمز خود نیاز دارید. با این حال، اگر نشتی کمی وجود داشته باشد یا مایع از طریقی تبخیر شود، مقدار مایع کاهش می یابد و ترمزهای شما نمی توانند به درستی کار کنند. رایانه شما معمولاً می‌تواند این مورد را با حسگرها تشخیص دهد و اگر آن را پیدا کند چراغ ABS را روشن می‌کند.

 

سنسورهای سرعت چرخ شکسته

سنسورهای سرعت چرخ قطعه‌ای از تجهیزات هستند که به رایانه شما می‌گویند هر چرخ به طور مستقل با چه سرعتی می‌چرخد. اگر کامپیوتر یک ناهنجاری در این سرعت ها را تشخیص دهد، سیستم کنترل کشش شما تنظیماتی را انجام می دهد یا قدرت را به چرخ های مختلف تغییر می دهد تا جبران کند.

با این حال، اگر یک سنسور سرعت کثیف باشد یا از کار بیفتد، نمی تواند این اطلاعات را به طور دقیق ارسال کند. به جای انجام تنظیمات زیاد، معمولا سیستم ABS و یا سیستم های کنترل کشش شما را تا زمانی که وسیله نقلیه خود را مجددا راه اندازی کنید یا مشکل برطرف شود غ یرفعال می کند.

 

سیستم ABS شما خاموش است

ممکن است تعجب آور باشد، اما در واقع ممکن است این گزینه را داشته باشید که کنترل کشش یا ABS خود را روشن و خاموش کنید. هنگامی که سیستم را خاموش می کنید، معمولاً چراغ نشانگر روی داشبورد شما روشن می شود تا به شما هشدار دهد که این ویژگی مهم ایمنی کار نمی کند. اگر فقط کنترل کشش یا چراغ ABS شما روشن است، این احتمال وجود دارد که سیستم شما به طور تصادفی خاموش شده باشد. بررسی کنید که آیا ممکن است تصادفاً سوئیچ را زده باشید یا نه، و اگر مطمئن نیستید که کجاست، خودرو خود را نزد یک متخصص ببرید.

اگر این مسئله برای شماهم اتفاق افتاده خوشحال میشیم تجربه خود را در این مورد برای ما ثبت کنید.

استپ یدک همراه شماست تا بهترین قطعات را برای خودروی خود انتخاب کنید.

 

دیدگاه شما (1)

سه شنبه, 3 بهمن 1402 میلاد

مطلب جالبی بود. ممنون از سایت خوبتون

پاسخ مدیریت:

خواهش میکنم .خوشحالیم که براتون مفید بوده


فروشگاه

حساب کاربری

سبد خرید

تماس با ما