تسمه تایم چیست؟مهمترین نکات و زمان تعویض


زمان بندی بسیار مهم است. برای موسیقی، آشپزی، قرار ملاقات و حتی موتور! دلیلش این است که موتور خودروی شما برای هماهنگ ماندن به تسمه تایم متکی است. تسمه تایم اطمینان حاصل می کند که همه چیز در موتور به خوبی کار می کند و شما را در جاده ایمن نگه می دارد.

اگر صاحب خودرو هستید، باید بدانید که تسمه تایم چگونه کار می کند و علائم خرابی آن چیست و چه زمانی باید آن را تعویض کنید.

 

تسمه تایم چیست و چگونه کار می کند؟

تسمه تایم از جنس لاستیک با دندانه های سخت ساخته شده است که قادر به قفل شدن با میل بادامک و میل لنگ چرخ دنده است. تسمه تایم جزء جدایی ناپذیر یک موتور احتراق داخلی است که وظیفه همگام سازی چرخش میل بادامک و میل لنگ را بر عهده دارد. این قطعه تضمین می کند که دریچه های ورودی و خروجی موتور به موقع با پیستون ها باز و بسته می شوند.

اگر سوپاپ های ورودی خیلی زود باز شوند، ممکن است مخلوط سوخت و هوا بیش از حد به داخل محفظه احتراق موتور جریان داشته باشد، که منجر به احتراق ضعیف و کاهش قدرت می شود. و اگر سوپاپ های اگزوز خیلی زود باز شوند، محفظه احتراق فشار خود را از دست داده و باعث افت برق می شود. اگر اجزای موتور ناهماهنگ باشند، ممکن است با هم برخورد کرده و به یکدیگر آسیب برسانند و در نتیجه تعمیرات هزینه بر باشد.

 

تسمه تایم و زنجیر تایم

 

تسمه تایم و زنجیر تایم چه تفاوت هایی دارند؟

در ابتدا در خودروها به جای تسمه تایم از زنجیر تایم استفاده می شد. زنجیر تایم مانند تسمه عمل می کند، اما به جای لاستیک فلزی است. از آنجایی که تسمه‌های تایم سبک‌تر و کم‌صداتر هستند، استفاده از تسمه‌های تایم پس از معرفی در دهه ۱۹۶۰ رایج شد. با وجود عمر طولانی تر زنجیر تایم، استفاده از تسمه تایم برای موتور کم خطر تر است زیرا اجزای زنجیر تایم در هنگام پارگی و خرابی در رفته و ممکن است باعث خرابی موتور و اجزای دیگر خودرو شود.

 

بهترین زمان تعویض تسمه تایم چه زمانی است؟

بهترین زمان تعویض تسمه تایم به عوامل مختلفی بستگی دارد اما بهتر است هر ۶۰ هزارکیلومتر آن را تعویض کنید. ممکن است در مواردی که خودرو برای مدت طولانی کار نکرده باشد، تاریخ استفاده از تسمه تایم آن گذشته باشد و باید تعویض گردد. عمر مفید تسمه تایم از زمان تولید آن بین ۳ تا ۵ سال است.

بنابراین گذشته از علائم هشداردهنده خرابی تسمه تایم، کیلومتر خودرو و زمانی که از استفاده شدن تسمه تایم می گذرد، عوامل تعیین کننده موعد تعویض آن می باشند.

 

خرابی تسمه تایم

 

علائم خرابی تسمه تایم

اغلب قبل از پاره شدن تسمه تایم هیچ علامت هشداری وجود ندارد. اما در اینجا برخی از شاخص های احتمالی وجود دارد که ممکن است نشان دهنده زمان تعویض تسمه تایم باشند:

 

موتور روشن نمی شود

هنگامی که سوئیچ را می چرخانید و فقط صدای درگیر شدن موتور استارت شنیده می شود اما موتور قادر به چرخیدن نیست، این نشانه از کار افتادن تسمه تایم است.

 

صدای تیک تیک یا کلیک مانند از موتور

اگر تسمه تایم شکسته شود، ممکن است صدای تیک تیک یا کلیک ممتد از موتور خودرو شنیده شود.

 

صداهای جیغ

این صداها فقط زمانی می توانند شنیده شوند که وسیله نقلیه شتاب می گیرد، یا ممکن است فقط در زمانی که فرد ترمز را فشار می دهد اتفاق بیفتد. این مورد متفاوت با صدای تیک تیک ثابت است.

 

برخی دیگر از علائم خرابی تسمه تایم:

کاهش قدرت موتور

گرم شدن بیش از حد موتور

لرزش و یا تکان خوردن

نشت روغن

چراغ چک روشن

زمانی که وسیله نقلیه شما در حال سرویس است، توصیه می کنیم واترپمپ را نیز تعویض کنید. واترپمپ معمولاً طول عمر مشابهی دارد و در صورت خاموش بودن تسمه تایم به راحتی قابل دسترس است. به این ترتیب در هزینه های نیروی کار صرفه جویی می کنید. همچنین قطعات دیگر مانند پولی و هرزگرد نیز بررسی شود.

 

دلیل خرابی تسمه تایم

چند دلیل برای خرابی تسمه تایم وجود دارد، اما یکی از دلایل رایج، عدم تعویض در بازه زمانی توصیه شده است. دلیل دیگر می تواند ورود مواد خارجی مانند خرابی تسمه دینام باشد. اگر تسمه دینام ضعیف شود، الیاف آن می توانند در زیر تسمه تایم گیر کرده و باعث پرش یا در رفتن تسمه شوند.

تسمه تایم شما به طور طبیعی با گذشت زمان دچار ساییدگی و پارگی می شود. اگر فکر می کنید ممکن است مشکلی وجود داشته باشد، همیشه خودرو خود را نزد تعمیرکار ماهر ببرید و به طور سالانه تسمه تایم آن را بررسی کنید.

 

نکات مهم خرید و نگهداری تسمه تایم

  • تسمه تایم باید فاقد شکستی، ترک و یا پریدگی در دندانه ها باشد.
  • سلامت تسمه تایم باید در فواصل زمانی مشخص بررسی شود.
  • از تاخوردگی و قرار دادن دیگر اجسام سنگین برروی آن جلوگیری کنید.

 

 

قیمت تسمه تایم

در هنگام خرید تسمه تایم حتما به عوامل اشاره شده توجه کنید و علاوه بر آن، تسمه تایم خودرو خود را از برند های معتبر و یا نمایندگی های مربوطه تهیه نمایید.

استپ یدک نمایندگی رسمی گروه خودروسازی سایپا بهترین برندهای تسمه تایم را برای خودروهای پراید، تیبا، ساینا، کوییک و شاهین با بالاترین کیفیت عرضه می کند.

در انتخاب و خرید بهترین قطعات همراه شما هستیم.

دیدگاه شما (1)

سه شنبه, 3 بهمن 1402 میلاد

مطلب جالبی بود. ممنون از سایت خوبتون

پاسخ مدیریت:

خواهش میکنم .خوشحالیم که براتون مفید بوده


فروشگاه

حساب کاربری

سبد خرید

تماس با ما