ترموستات ماشین چگونه کار می کند؟ ۸ مورد از علائم خرابی ترموستات


یک خودرو به طرز پیچیده ای ساخته شده است و هر جزء نقش حیاتی در عملکرد و طول عمر آن دارد. با در نظر گرفتن این موضوع، کسانی که می پرسند "ترموستات خودرو چه کار می کند" ممکن است از کشف ارزش واقعی آن شگفت زده شوند.

ترموستات خودرو که برای نظارت و حفظ دمای بهینه موتور طراحی شده است، در اکثر خودروها فقط حدود ۵ سانتی متر قطر دارد. ممکن است کوچک باشد، اما نقشی حیاتی در جلوگیری از گرم شدن یا سرد شدن بیش از حد موتور ایفا می کند.

 

ترموستات خودرو

 

ترموستات پراید در کجا قرار دارد؟

ترموستات دریچه ای است بین موتور و رادیاتور که روی سر سیلندر موتور قرار می گیرد.

ترموستات ماشین چگونه کار می کند؟

وقتی موتور سرد است، ترموستات بسته می‌ماند و جریان مایع خنک‌کننده به رادیاتور را مسدود می‌کند و به موتور اجازه می‌دهد تا به حد دمای مطلوب خود گرم شود.

هنگامی که دمای موتور به حداکثر دمای مورد نظر ترموستات رسید، ترموستات باز می شود، جریان مایع خنک کننده به رادیاتور جاری شده و از گرم شدن بیش از حد موتور جلوگیری می کند.

راز ترموستات در سیلندر کوچکی است که در سمت موتور دستگاه قرار دارد. این سیلندر با مومی پر شده است که در حداکثر دمای ترموستات شروع به ذوب شدن می کند (ترموستات های مختلف در دماهای مختلف باز می شوند).

یک میله متصل به شیر به این موم فشار می آورد. هنگامی که موم ذوب می شود، به طور قابل توجهی منبسط می شود و میله را از سیلندر خارج می کند و دریچه را باز می کند.

بهترین درجه ترموستات برای پراید

بهترین درجه ترموستات پراید در تابستان ترموستات ۷۱ درجه میباشد و بهترین درجه ترموستات خودرو در زمستان ترموستات ۸۲ درجه است.

هرچند که ترموستات ۷۶ درجه چهارفصل بوده و مناسب تمامی فصول سال می باشد.

 

خرابی ترموستات خودرو

 

از کجا بفهمیم ترموستات خراب است؟

ترموستات خودرو ممکن است به دلیل رسوب و یا موارد دیگر دچار خرابی شود.

علائم خرابی ترموستات شامل موارد زیر است:

۱.بخاری و یا کولر خودرو روشن نمی شود

بخاری خودرو گرمای خود را از موتور تامین می کند و درصورتی که ترموستات خراب باشد، مایع خنک کننده به صورت دائمی به موتور انتقال پیدا می کند و موتور به دمای مناسب خود نمی رسد بنابراین حتی اگر بخاری خودرو را روی آخرین درجه قرار دهید هم بخاری به درستی عمل نمی کند.

۲.بیش از حد گرم یا سرد شدن موتور

گرمای بیش از حد شایع ترین علامت خرابی ترموستات است. به دلیل خوردگی یا پیری، ترموستات خودروی شما ممکن است در حالت بسته گیر کند. اگر این اتفاق بیفتد، ترموستات اجازه نمی دهد مایع خنک کننده به رادیاتور برسد و همانطور که در بالا ذکر شد، موتور بیش از حد گرم می شود و باعث آسیب شدید می شود.

یکی از مسائلی که کمتر شناخته شده است، مخالف قطبی گرمای بیش از حد است. خنک شدن بیش از حد زمانی اتفاق می افتد که موتور به دمای مناسب برای عملکرد طبیعی خود نرسد. در این سناریو، ترموستات باز می ماند و رادیاتور از مایع خنک کننده سرریز می کند و چرخه عمر موتور را به شدت کاهش می دهد.

برای جلوگیری از این امر، باید همیشه مراقب دمای سنج داشبورد خود باشید.

۳.نشت مایع خنک کننده

هنگامی که ترموستات شما کار نمی کند، ممکن است متوجه نشت مایع خنک کننده شوید. این اتفاق زمانی رخ می دهد که دمای کار موتور شما به دلیل عدم تنظیم، بیش از حد بالا باشد و باعث سرریز مایع خنک‌کننده به مناطق اطراف شود.

این اتفاق می تواند منجر به "بوی شیرین" در هنگام کار با وسیله نقلیه یا دود سفید اگزوز شود.

توجه: همچنین باید مشکلات مربوط به واشر سرسیلندر یا درپوش رادیاتور را بررسی کنید.

۴.تغییرات دمای نامنظم

تغییر ناگهانی دمای کابین (از گرم به سرد یا سرد به گرم) نشانه واضحی از خرابی ترموستات است. این به این دلیل اتفاق می افتد که یک ترموستات معیوب بر دمای هوای عبوری از دریچه های وسیله نقلیه شما تأثیر می گذارد.

۵.افزایش مصرف سوخت

هنگامی که ترموستات به خوبی عمل نکند و دمای موتور بیش از حد بالا رود، مصرف سوخت افزایش پیدا کرده و همینطور روغن موتور هم در این دما خاصیت خود را از دست داده و نهایتاً می سوزد.

۶.چراغ چک موتور روشن

چراغ چک موتور شما ممکن است یکی از اولین علائم خرابی ترموستات باشد که متوجه آن خواهید شد.

همچنین ممکن است کد خطای P0128 (دمای خنک کننده معیوب موتور) را مشاهده کنید. این کد معمولاً به مشکل ترموستات یا مشکلاتی در ماژول کنترل موتور نسبت داده می شود که منجر به سرد شدن بیش از حد موتور می شود.

می توانید دلایل دیگر روشن شدن چراغ چک خودرو را بخوانید.

۷.صدای غرش یا تق تق

صداهایی که از موتور می آید به راحتی می تواند از علائم خرابی ترموستات باشد. صدای غرغر، تق تق و غرش ممکن است در نتیجه جوشیدن مایع خنک کننده ناشی از گیرکردن دریچه یا ترموستات فرسوده باشد.

۸.آسیب دیدن قطعات موتور از جمله واشرسرسیلندر

در شرایط خرابی ترموستات بهتر است هرچه سریعتر اقدام نمایید چرا که احتمال آسیب دیدن قطعات موتور به ویژه سوختن و یا تاب برداشتن واشر سر سیلندر وجود دارد.

 

تعویض ترموستات

 

چگونه می توانم بفهمم که ترموستات ماشینم کار می کند؟

در اینجا چند مرحله برای انجام این کار وجود دارد:

  • ماشین خود را روشن کنید و اجازه دهید ماشین شما ۱۰ تا ۲۰ دقیقه روشن بماند تا موتور به دمای مطلوب خود برسد.
  • کاپوت را باز کنید و ببینید آیا می توانید مایع خنک کننده را ببینید که از لوله رادیاتور خودرو عبور می کند یا خیر.
  • اگر جریان معمولی مایع خنک کننده را مشاهده کردید و علائمی از ترموستات خراب (مانند صدای تق تق یا مشکلات بخاری) را مشاهده نکردید، ترموستات خودروی شما همانطور که باید کار می کند.
  • همچنین می توانید از یک مکانیک بخواهید که یک آزمایش سریع انجام دهد، جایی که ترموستات را در یک سطل آب جوش قرار می دهد. اگر ترموستات خوب است، باید هنگام غوطه ور شدن باز شود و هنگام بیرون کشیدن بسته شود.

تعویض ترموستات پراید

در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان نباید ترموستات را از خودرو خود حذف کنید چرا که تنظیم دمای موتور به درستی انجام نخواهد شد و خودرو دچار مشکلاتی از جمله افزایش مصرف سوخت و علائم خرابی ترموستات می شود.

قیمت ترموستات پراید

استفاده از ترموستات با کیفیت و مناسب فصل امری بسیار مهم در طول عمر ترموستات می باشد. شما می توانید ترموستات تمامی خودروهای پراید، تیبا، ساینا و کوییک را با قیمت مناسب و کیفیت بسیار عالی با لیبل اصل شرکت سایپا و در بسته بندی شرکتی از سایت استپ یدک، نمایندگی رسمی گروه خودروسازی سایپا تهیه نمایید.

برای تهیه ترموستات و یا مشاوره در جهت خرید آن با ما تماس بگیرید.

دیدگاه شما (1)

سه شنبه, 3 بهمن 1402 میلاد

مطلب جالبی بود. ممنون از سایت خوبتون

پاسخ مدیریت:

خواهش میکنم .خوشحالیم که براتون مفید بوده


فروشگاه

حساب کاربری

سبد خرید

تماس با ما