دلایل و علائم مشکلات اگزوز


 

سیستم اگزوز خودرو نقش های مهمی در ایمنی و عملکرد روان خودرو شما ایفا می کند. سیستم های اگزوز دود ناشی از احتراق سوخت را به بیرون از خودرو هدایت می کند، انتشارات مضر و ذرات مضر تولید شده را کاهش می دهد، مصرف سوخت را بهبود می بخشد و سطح صدای ایجاد شده توسط موتور شما را کاهش می دهد. بنابراین هنگامی که مشکلاتی در سیستم اگزوز ایجاد می شود، شناسایی و حل مسئله بسیار مهم است. در این مقاله به برخی از مشکلات رایج اگزوز خودرو و نحوه تشخیص آنها می پردازیم.

 

علائمی که می تواند نشان دهنده مشکلات اگزوز باشد

. صداهای عجیب در هنگام شتاب گیری(صدای خش خش)

. روشن بودن چراغ چک موتور

. لرزش

. دود غیر طبیعی اگزوز

. بوی ناخوشایند

. ماشین نمی تواند به درستی شتاب بگیرد

. کاهش عملکرد

. زنگ زدگی

. نشانه های قابل مشاهده مانند لوله های اگزوز معلق

 

دلایلی که باعث بروز مشکلات اگزوز می شوند

 

شل شدن قطعات

با گذشت زمان، شل شدن بخش‌هایی از سیستم اگزوز، چه در اثر زنگ‌زدگی، ساییدگی و پارگی یا به دلیل ضربه‌های شدید ناشی از چاله‌ها یا دست اندازها در جاده، غیر معمول نیست. خوشبختانه، اغلب اوقات یک قطعه شل شده را می توان به سرعت و با حداقل هزینه ترمیم کرد. با این حال، اگر قطعه شل داخلی باشد، شناسایی و اصلاح آن تا حدودی دشوارتر است - جایگزینی ممکن است تنها گزینه باشد.

اگر در هنگام رانندگی متوجه صداهای تق تق شدید، این نشانه این است که چیزی شل است و در تماس با قطعاتی است که نباید باشد.

 

انسدادها

انسداد سیستم اگزوز می تواند مشکلات مختلفی را ایجاد کند که در محدوده فوریت قرار دارند. انسداد می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از ورود زباله های بیرونی به لوله اگزوز گرفته تا تجمع دوده و کربن در مبدل کاتالیزوری.

 انسدادهای جزئی اغلب فقط از ماشین خارج می شوند. انسدادهای جدی تر می توانند اثرات منفی بر عملکرد خودروی شما داشته باشند.اگر انسداد بزرگ نباشد، علائم انسداد می‌تواند متفاوت باشد و به سختی قابل تشخیص باشد. شنیدن صداها هنگام رانندگی می‌تواند نشانه‌ای از اختلال در سیستم باشد.

 علاوه بر این، اگر انسداد شدیدتر باشد، احساس میکنید ماشینتان به کندی حرکت میکند ، اگر با دنده خیلی بالا رانندگی می‌کنید، مصرف سوخت افزایش می‌یابد و دور نیز محدود می‌شود.

اگر متوجه بوی گوگرد و داغ شدن موتور شدیدتر از حد معمول شدید، اینها احتمالاً نشانه هایی هستند که مبدل کاتالیزوری شما مسدود شده است و در نتیجه گازها به درستی از سیستم خارج نمی شوند.

 

راندمان سوخت ضعیف

اگر متوجه شدید که راندمان سوخت شما اخیراً کاهش یافته است، آن را نادیده نگیرید. گاهی اوقات بازده سوخت بسته به شرایط رانندگی در نوسان است، اما اگر به طور مداوم بدتر شود، می تواند نشانه ای از مشکل اگزوز باشد. وسایل نقلیه باید به طور قابل اعتماد و قابل پیش بینی کار کنند، بنابراین اگر چیزی درست به نظر نمی رسد، همیشه ارزش بررسی آن را دارد.

 

ساییدگی و پارگی

فرسودگی و پارگی قطعات سیستم اگزوز اجتناب ناپذیر است. این سیستم طول عمر نامحدودی ندارد. فرسودگی و پارگی می تواند به همه مشکلات اگزوز که قبلاً مورد بحث قرار گرفت، کمک کند، اما محدود به آن نیست. بخش قابل توجه دیگری از سیستم اگزوز که می تواند مستعد ساییدگی و پارگی باشد، منیفولد اگزوز و سنسورهای اکسیژن است.

 

سنسورهای اکسیژن اندازه گیری اکسیژن در سیستم را فراهم می کنند. این سنسورها برای ارزیابی و در صورت لزوم تنظیم نسبت هوا به سوخت برای سوزاندن بهینه سوخت مورد نیاز است. اگر این سنسورها پوشیده باشند، خوانش‌ها می‌توانند نادرست شوند و متوجه می‌شوید که مصرف سوخت افزایش دارد. سنسورهای فرسوده باید تعویض شوند.

 

ترک‌های منیفولد اگزوز و آسیب‌های ناشی از سایش و پارگی مشکلی جدی است که باید در اسرع وقت برطرف شود. این قسمت گازهای مضر را برای تصفیه از موتور دور می کند و آسیب در اینجا می تواند به این معنی باشد که گازها می توانند وارد مناطق مسافربری شوند. صدای خش خش هنگام رانندگی می تواند نشانه این آسیب باشد.

 

مشکلات اگزوز

چگونه از مشکلات اگزوز جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از خارج شدن مشکلات سیستم اگزوز و ایجاد آسیب شدید، باید سیستم اگزوز خود را مرتباً بررسی کنید. هر یک تا دو سال یکبار باید یک متخصص واجد شرایط سیستم اگزوز شما را بررسی کند تا مطمئن شود که همه قطعات به درستی کار می کنند.

دیدگاه شما (1)

سه شنبه, 3 بهمن 1402 میلاد

مطلب جالبی بود. ممنون از سایت خوبتون

پاسخ مدیریت:

خواهش میکنم .خوشحالیم که براتون مفید بوده


فروشگاه

حساب کاربری

سبد خرید

تماس با ما