10 صدای ماشین که هرگز نباید نادیده بگیرید


۱.صدای کلیک کردن خودرو و روشن نشدن

شنیدن صدای کلیک هنگام استارت زدن خودرو، نشانه ای است که باتری شما تمام شده است. سعی کنید از کابل های جامپر استفاده کنید و سیم کشی و اتصالات باتری را بررسی کنید. اگر باتری شما شارژ نمی شود، احتمالاً زمان آن رسیده است که یک باتری جدید داشته باشید.

۲.تق تق

آیا ماشین شما صدای تق تق می دهد؟ اولین کاری که باید انجام دهید این است که صندوق عقب را بررسی کنید! تکان خوردن اقلام شل در اطراف می تواند دلیل آن باشد. اگر نه، احتمالاً چیزی در زیر وسیله نقلیه شما شل است، مانند بخشی از سیستم اگزوز شما.

یک تکان ناگهانی، یا زنگ زدگی می‌تواند باعث شود آویزهایی که سیستم اگزوز شما را نگه می‌دارند شل شوند و در نتیجه سیستم اگزوز به صدا درآید و یا روی بدنه خودرو یا حتی بدتر از آن به جاده بچسبد. بسته به میزان آسیب، ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض مبدل کاتالیزوری یا سایر اجزای سیستم اگزوز داشته باشید.

۳.صدای زمزمه یا خرخر

آیا صدای زمزمه یا خرخر عجیبی می شنوید؟چندین چیز مختلف وجود دارد که ممکن است اشتباه باشد. ممکن است دیفرانسیل نیاز به روغن کاری داشته باشد، گیربکس ممکن است از کار بیفتد، یا مشکل از یاتاقان چرخ باشد. بهترین کار این است که از مکانیک خود نظر حرفه ای بگیرید.

۴.صدای خش خش زیر کاپوت

اگر بعد از خاموش شدن موتورصدای خش خش از ماشین خود می شنوید، احتمالاً چیزی در محفظه موتور نشتی دارد. شاید بتوانید با یک بازرسی سریع بصری منبع نشتی را تعیین کنید، اما مراقب باشید! نشت مایعات و هوا می تواند به طور خطرناکی داغ یا برای لمس مضر باشد. تشخیص و تعمیر کامل را به متخصصان بسپارید.

۵.صدای جیغ یا جیر جیرزیرکاپوت

صدای جیغ بلند یا صدای جیر جیر احتمالاً نتیجه درست کار نکردن تسمه و قرقره، کشش کم تسمه، یا فرسوده بودن کمربند مارپیچ است. در این موارد، صدای جیغ به طور معمول هنگامی که شتاب می گیرید افزایش می یابد.

۶. صدای برخورد زیر کاپوت

هنگامی که یک ماشین صدای برخورد در محفظه موتور ایجاد می کند، معمولاً از یک تسمه متلاشی یا شکسته است. گاهی اوقات فقط چیزی با فن تداخل دارد. در هر صورت، ماشین را متوقف کنید و چک کنید! رانندگی با تسمه شکسته می تواند باعث آسیب جدی به موتور شود.

۷. صداهای عجیب هنگام چرخش

اگر خودروی شما در هنگام چرخش صدای غیرعادی ایجاد می کند (صدای جیر جیر، کلیک و غیره)، احتمالاً مربوط به سیستم فرمان و تعلیق است. یک راه حل ممکن است به سادگی اضافه کردن روغن هیدرولیک به پمپ فرمان باشد. یا ممکن است جدی تر باشد، مانند نیاز به تعویض مفاصل (CV) یا اتصالات کلی.

۸.صدای جیغ یا سایش در هنگام ترمز گرفتن

اگر هر بار که پدال ترمز را فشار می دهید صدایی مانند میخ روی تخته سیاه می شنوید، وقت آن رسیده است که لنت ترمزهای خود را تعویض کنید! گاهی اوقات صدای جیغ در هنگام ترمزگیری صرفاً به دلیل کثیفی ترمزها است. اما بیشتر اوقات، نشان می دهد که باید لنت ترمز را تعویض کنید.

اگر صدای جیغ به خراشیدن یا ساییدن تبدیل شود، در این صورت دچار مشکل هستید. این صدای مالش فلز لخت به فلز لخت است. این بدان معناست که لنت های ترمز کاملا فرسوده شده اند و هر بار که ترمز می کنید به روتور ترمز و سایر اجزای ترمز آسیب می زند.کیفیت لنت ترمز هم عامل بسیار مهمی است.

لنت ترمز جلو شاهین (۴تکه) اصل شرکت سایپا

 

۹. صدای غرشی که هنگام شتاب گیری افزایش می یابد

محتمل ترین مقصر سیستم اگزوز آسیب دیده است. نشتی یا ترک در هر جایی از سیستم اگزوز باعث ایجاد سر و صدای زیادی می شود! این به این دلیل است که سیستم اگزوز بخش زیادی از صدای موتور را خاموش میکند

اگر نشتی اگزوز نباشد، ممکن است مشکل از تعویض نکردن صحیح دنده باشد.

۱۰.تق تق موتور

آیا وقتی دور موتور شما بالا می رود صدای تق تق می شنوید؟ به این مشکل ناک زدن موتور می گویند، و این یک مشکل جدی است!

ابتدا بررسی کنید که آیا از بنزین با درجه اکتان مناسبی استفاده می کنید یا خیر. استفاده از بنزینی با اکتان کمتر از آنچه سازنده خودرو توصیه می کند، یکی از دلایل رایج ناک زدن موتور است.

اگر از سوخت مناسب استفاده می‌کنید، اما همچنان صدای تق تق عمیقی از موتور می‌شنوید، آن را در اسرع وقت بررسی کنید! حتی یک مشکل جزئی در موتور در صورت عدم کنترل می تواند باعث آسیب جدی شود.

 

در هر صورت، بررسی خودروی خود را به تعویق نیندازید. نادیده گرفتن صدای عجیب و غریب باعث از بین رفتن آن نمی شود و غفلت از این موضوع معمولا هزینه های اضافی را به تعمیرات اضافه می کند.

دیدگاه شما (1)

سه شنبه, 3 بهمن 1402 میلاد

مطلب جالبی بود. ممنون از سایت خوبتون

پاسخ مدیریت:

خواهش میکنم .خوشحالیم که براتون مفید بوده


فروشگاه

حساب کاربری

سبد خرید

تماس با ما